گرم و زنده

در کویر خشک دلم کبوتری بزرگ آشیان گزیده است.

گرم و زنده

در کویر خشک دلم کبوتری بزرگ آشیان گزیده است.

راهم در پیاده شدن است

می خواستم زندگی کنم ، راهم را بستند

ستایش کردم ، گفتند خرافات است

عاشق شدم ، گفتند دروغ است

گریستم ، گفتند بهانه است

خندیدم ، گفتند دیوانه است 

دنیا را نگه دارید ، می خواهم پیاده شوم! 

 دکتر علی شریعتی

بندگی در کار نیست

 زندگی آخر سر آید، بندگی در کار نیست
بندگی گر شرط باشد، زندگی در کار نیست
گر فشار دشمنان آبت کند مسکین مشو
مرد باش ای خسته دل، شرمندگی در کار نیست
با حقارت گر ببارد بر سرت باران دُر
آسمان را گو برو، بارندگی در کار نیست
گر که با وابستگی داران این دنیا شوی
دورش افگن، این چنین دارندگی در کار نیست
گر بشرط پایکوبی سر بماند در تن ات
جان ده و رد کن که سر افکندگی در کار نیست
زندگی آزادی انسان و استقلال اوست
بهر آزادی جدل کن، بندگی در کار نیست
 
لاهوتی

دانه های همدرد

امروزم را به تجربه ای خوانم

در قدم گاه کوچه ی که دیروزم را

                                      می خواند 

 

 

و آنچه در باغچه شب هنگام من

                                      می کارد  

 

همان دانه های نقطه ای هستند

که بر بیداد کودک گرسنه در خواب شیرین

                                 بناء گذشته است 

 

از من می پرسند که تصویر این رنگ کجاست

ای خفته گان از این خفتهِ همدرد خود

                                        چه پرسید!  

 

که همچنانِ شما، او در بازی رنگ ها

از رنگ ها به دور و در غفلت مانده است

و تنها گوش خود به صدای خوش نارنج تلخ در باغچه

                                                           دارد.

 

رویش

خنده ناز

از ناز چه می خندی ، بر دیده که می گرید ؟
این دیده زمانی نیز خندیده ، که می گرید
چون دیده ترا سر مست ، از باده اغیاری
در خون خود از غیرت ، غلطیده که می گرید
تنها نه از این مردم ، صد روی و ریا دیده
از مردمک خود هم ، بد دیده که می گرید
لب نیک و بد دنیا ، نا خوانده که می خندد
چشم آخر هر کاری پاییده که می گرید
صد داغ نهان دارد ، این سینه که می خندد
صد گونه بلا دیدست این دیده که می گرید 
 

 علی اشتری